Minskad sjukfrånvaro, ökat välmående, och rörelse som en naturlig del av arbetsdagen.
Så lyckades Ahlsell göra hälsa till en självklar del av kulturen på Logistikcentrum.
Logistikcentrum i Hallsberg är en av Europas största lagerverksamheter, med drygt 1100 anställda och drift dygnet runt. Det är ett fysiskt krävande arbete med många tunga lyft, och både interna undersökningar och sjukfrånvarostatistik visar att logistikverksamheten sticker utjämfört med andra delar av Ahlsell. Att just logistiken utmärker sig är inte ovanligt i stora bolag, men för Ahlsell har det aldrig varit en ursäkt för att inte agera, snarare tvärtom.
– Det här är en utmaning vi tar på största allvar. Vi vill att alla medarbetare ska känna att man trivs och mår bra på jobbet, och ha goda förutsättningar för att kunna utföra ett bra arbete, säger Matilda Gustafsson, HR-chef på Ahlsells Logistikcentrum i Hallsberg.
Genom åren har flera olika hälsoinitiativ testats på Logistikcentrum utan att ge de resultat man hoppats på. Även om insatserna varit bra har de inte alltid lyckats fånga upp den bredd av behov och intressen som finns bland medarbetarna, vilket gjorde det klart att en ny typ av hälsosatsning behövdes.
”I dag bryter vi ofta våra möten med en fuldans eller ett träningspass.”
Tillsammans med IMR startades en pilot där 200 medarbetare fick tillgång till personlig hälsocoachning och IMRs app för stöd och uppföljning.
När pilotgruppen efter mindre än ett år visade minskad sjukfrånvaro valde man att utöka satsningen till hela Logistikcentrum. Resultaten fortsatte bekräftas i vinterns medarbetarundersökning, med höjda index och många positiva kommentarer.
– Jag är skeptiskt lagd, så jag trodde inte att vi skulle se någon skillnad, men när vi tittade på sjukfrånvaron för pilotgruppen, jämfört med andra grupper, kunde vi se en signifikant minskning, säger Daniel Johansson, Logistikchef på Ahlsells Logistikcentrum i Hallsberg.
– I vår medarbetarundersökning i februari hade vi hoppat upp ett antal index på lagersidan, framför allt inom arbetsglädje och lojalitet, och det var många positiva kommentarer kring den här satsningen, säger Matilda Gustafsson.
Det nya fokuset på hälsa har även märkts i vardagen på Logistikcentrum. Rörelsepauser har blivit en naturlig del av ledarträffar, mikroträningspass görs i korridorerna och interna hälsoambassadörer har tagit plats som inspiratörer.
– I dag bryter vi ofta våra möten med en fuldans eller ett träningspass. Vi har fått in rörelse på ett roligt och naturligt sätt, säger Daniel Johansson.
”Våra chefer har varit våra viktigaste kanaler och de har gjort ett fantastiskt jobb.”
Bakom framgången finns flera faktorer, men en tydlig riktning från ledningen har varit helt avgörande.
– Det började med ledningens riktning, driv och beslutsamhet. Att vi hela tiden haft ett starkt stöd uppifrån har satt nivån, säger Daniel Johansson.
En annan viktig aspekt har varit chefernas roll. I en verksamhet där de flesta inte jobbar framför en dator, har cheferna varit centrala för att nå ut med information och skapa engagemang.
– Våra chefer har varit våra viktigaste kanaler. De har behövt vara pålästa och trygga i vad de förmedlar, och de har gjort ett fantastiskt jobb, säger Matilda Gustafsson.
Avslutningsvis lyfter Daniel vikten av enkelhet och individanpassning.
– Jag tror att den sista faktorn är enkelheten. Upplägget är på medarbetarnas villkor. Det handlar om små steg i vardagen, inte om att bli elitidrottare. Det sänker tröskeln och gör att fler vågar vara med.