Ahlsell är ett bolag med en stark och tydlig vision. De vill vara med och bidra till ett mer hållbart samhälle och erbjuda varje medarbetare den bästa tiden i sitt arbetsliv.

Som en del av visionen gör de nu sin största hälsosatsning någonsin. Och för att göra den har de valt att kroka arm med oss på IMR.

Vart man än åker i Sverige, och vilken väg man än tar, passerar man minst en stor skylt med Ahlsells logga. Med 140 butiker och säljkontor runt om i landet är de Sveriges ledande distributör som erbjuder värdeskapande tjänster och effektiv handel för professionella kunder som tillverkar, installerar, bygger, reparerar och underhåller.

Men Ahlsell brinner inte bara för sina produkter och tjänster. De värnar starkt om sina medarbetare och vill ge varje enskild individ så bra förutsättningar och möjligheter som det bara går för att må så bra som möjligt.

– Våra medarbetare är vår viktigaste tillgång. Vi vet att när man mår bra, så presterar man bättre, säger Kim Swing, Director People and Culture på Ahlsell i Sverige.

Stora företag har både ett stort ansvar och en fantastisk möjlighet att göra skillnad genom att bry sig om hur sina medarbetare mår. Det handlar inte bara om att förbättra företagets egna resultat genom minskad sjukfrånvaro och ökad produktivitet, utan också om att bidra till samhället i stort. Detta är något som Ahlsell verkligen har förstått och som genomsyrar hela verksamheten. Det är också en av anledningarna till att hälsofrågor är så viktiga för företaget.


”Som en stor arbetsgivare har vi ett stort ansvar, för när vi gör något får det en snöbollseffekt.”


– Folkhälsan är en av vår tids stora ödesfrågor. Tittar du på hur barn och unga rör sig idag är det väldigt få som har tillräckligt med fysisk aktivitet i sin vardag. Digitaliseringen har en omvälvande positiv effekt i samhället med bland annat högre produktivitet. Men alla skärmar har också gjort oss fysiskt inaktiva och vi ser tydliga följdeffekter till exempel inom psykisk ohälsa. Det vill vi ta ett grepp om, säger Mikael Sundström, VD på Ahlsell i Sverige.


Kim Swing, Director People and Culture på Ahlsell, och Mikael Sundström, VD på Ahlsell

Han fortsätter med att beskriva hur företagets insatser kan skapa positiva snöbollseffekter för medarbetarna och deras omgivning.

– Hållbart medarbetarskap för oss handlar inte om att nå eliten i en idrott, utan att få med alla på tåget och skapa bättre generella levnadsvanor. Som en stor arbetsgivare har vi ett stort ansvar, för när vi gör något får det en snöbollseffekt. Genom att förbättra möjligheterna för våra medarbetare att ha bra levnadsvanor påverkar vi inte bara dem, utan också deras familjer och närmaste omgivning, säger Mikael Sundström.


”Vi vill bli bäst på det här och då måste man jobba med de bästa.”


Att Ahlsell satsar på hälsa är egentligen inget nytt. De har under flera års tid drivit konceptet Hälsosam Rörelse med goda resultat. Men nu vill de se vad de kan göra mer.

– Under några år har vi framgångsrikt drivit konceptet Hälsosam Rörelse, där vi aktiverat våra medarbetare, kunder och leverantörer och vill uppmuntra till en mer hälsosam livsstil. Men den senaste tiden har vi känt att det inte är tillräckligt. För att stärka välbefinnandet hos våra medarbetare vill vi arbeta med hälsa ur ett helhetsperspektiv, säger Kim Swing.

För en tid sedan hittade Ahlsell till oss på IMR.

– Vi vill bli bäst på det här och då måste man jobba med de bästa. Därför har vi letat efter en partner som kan hjälpa oss att arbeta evidensbaserat med hälsa och fortsätta utveckla vårt koncept längs vägen. Vi hittade IMR som delar vår vision och samarbetar med några av de främsta livsstilsforskarna. Vi började med en pilotgrupp på vårt Logistikcentrum i Hallsberg, och efter att ha sett fantastiska resultat därifrån kan vi nu meddela att alla våra medarbetare kommer att få ta del av IMR, säger Kim Swing.


”Ett strategiskt verktyg för att se hur vi jobbar med vår viktigaste tillgång – medarbetarna.”


Alla medarbetare på Ahlsell kommer att få en egen hälsocoach, tillgång till IMRs app och möjlighet att delta i roliga hälsoutmaningar. Genom regelbundna digitala screenings får chefer och ledning dessutom ett strategiskt verktyg för att mäta och följa upp hälsan i hela organisationen – något som Mikael Sundström värderar högt.

– Förutom en fantastisk tjänst till våra medarbetare ger IMR oss ledare ett strategiskt verktyg för att se hur vi jobbar med vår viktigaste tillgång – medarbetarna. På det här sättet kan vi mäta och förstå sjuknärvaron och det dolda mörkertalet.

Till skillnad från traditionella hälsoinsatser som blodprov och stegräknartävlingar är IMR en hälsoinsats som finns med hela tiden.

– Det här handlar inte om att göra en hälsoundersökning en gång om året, utan om en insats som kommer finnas med oss dagligen, säger Mikael Sundström.