Ahlsell vinner utmärkelsen Årets Hälsoinitiativ 2025.

Med sitt initiativ GåVasan skapar de verkligt värde. Både för individen, företaget och samhället.

Årets Hälsoinitiativ är en ny utmärkelse som tilldelas ett företag som under året gjort något för att stärka medarbetarnas hälsa, oavsett om det handlar om små punktinsatser eller ett större, systematiskt omtag kring hälsoarbetet.

Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma hälsofrämjande initiativ och dela goda exempel för andra att inspireras av.

I år går priset till Ahlsell och deras initiativ GåVasan. Det är Ahlsells rörelseutmaning som sedan 2019 genomförs varje år till förmån för Barncancermånaden. Under september månad samlar medarbetarna på Ahlsell i Sverige in steg, och för varje fullbordat Vasalopp (9 mil) skänker Ahlsell 250 kronor till Barncancerfonden.


”Genom att använda Vasaloppets ikoniska distans som måttstock för insamlingen, förankras initiativet i ett välkänt och folkkärt sammanhang.”


Initiativet startade som en intern friskvårdssatsning, men har vuxit till en bred rörelse som stärker både hälsa och gemenskap. Det är öppet för alla – oavsett om man promenerar, joggar eller springer – och har blivit en uppskattad tradition inom företaget.

– Den fyndiga kopplingen till vårt huvudsponsorskap av Vasaloppet gör GåVasan extra kraftfull. Genom att använda Vasaloppets ikoniska distans som måttstock för insamlingen, förankras initiativet i ett välkänt och folkkärt sammanhang. Det skapar igenkänning, stolthet och stärker vår position som en aktiv och ansvarstagande partner till både Vasaloppet och Barncancerfonden, säger Daniel Dahl, sponsoransvarig på Ahlsell.


Daniel Dahl, sponsoransvarig på Ahlsell


”Det är en rörelse som förenar våra medarbetare, stärker vår företagskultur och gör verklig skillnad för barn som kämpar mot cancer.”


Under 2025 deltog 1011 medarbetare, en ökning med 34% jämfört med föregående år. Totalt samlades 265 miljoner steg in, vilket motsvarar fem varv runt jorden.

– GåVasan är mer än en kampanj – det är en rörelse som förenar våra medarbetare, stärker vår företagskultur och gör verklig skillnad för barn som kämpar mot cancer, säger Daniel Dahl.


Motivering

Med sitt initiativ GåVasan förenar Ahlsell rörelseglädje, gemenskap och samhällsengagemang och motiverar medarbetare till ett mer hälsosamt liv på ett enkelt och inkluderande sätt.

Initiativet är ett fantastiskt exempel på hur företag kan aktivera sina sponsorskap på ett sätt som skapar verkligt värde – för individen, företaget och samhället.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag?
Kontakta oss

Förebyggande hälsoarbete. Verkliga resultat.

Håll dig uppdaterad!

Nyhetsbrev

Frågor?

Kontakta oss

Birger Jarlsgatan 57, 113 56, Stockholm